Πανάγος Μελισσιώτης (Αίγιο 1854 - Αθήνα 1904)


Πανάγος Μελισσιώτης Εικόνα 1



Ο Πανάγος Μελισσιώτης γεννήθηκε το 1854 στο Αίγιο. Μετακόμισε στην Πάτρα όπου προσλήφθηκε ως βοηθός κουρείου. Λέγεται ότι κομβική στιγμή για την εξέλιξη της πορείας του στάθηκε η παράσταση του δράματος Μαρία Ιωάννα, ή τ’ αποτελέσματα της μέθης, το οποίο παρουσίασε στην Πάτρα ο θίασος του Παντελή Σούτσα. Η παράσταση αυτή δεν ήταν μόνο η αιτία να σταματήσει να πίνει και να χαρτοπαίζει, αλλά από τότε παρακολουθούσε πολύ συχνά θεατρικές παραστάσεις, κυρίως «αρματολικά» δράματα. Ο αυξανόμενος αριθμός θεατρικών σκηνών στην πρωτεύουσα, τον οδηγεί να πάρει την απόφαση να εγκατασταθεί στην Αθήνα, όπου ανοίγει δικό του κουρείο στην πλατεία Ομονοίας. Το όνομα «Άψε Σβύσε» δίνει στο κουρείο του ο συντάκτης του Ραμπαγά Κλεάνθης Τριαντάφυλλος.

Θεατρικός συγγραφέας λαϊκής καταγωγής, χορευτής και τραγουδιστής στα λεγόμενα «έργα της φουστανέλας», με ήρωες αρματωλούς και κλέφτες. Ο Πανάγος Μελισσιώτης τραγούδησε με το μπουζούκι του και χόρεψε στη σκηνή για πρώτη φορά, στα 1890, στις παραστάσεις της Γιαννούλας του Κωνσταντίνου Σ. Πέρβελη. Από τότε η συμμετοχή του σε διάφορες παραστάσεις χρησιμοποιούνταν σαν διαφημιστικό τέχνασμα. Η ικανότητα του να αυτοσχεδιάζει τα τραγούδια που εκτελούσε στις παραστάσεις τον οδήγησε στην απόφαση να γράψει θεατρικά έργα. Ο γραφικός φουστανελοφόρος κουρέας, τραγουδούσε στις παραστάσεις των έργων του αυθεντικά δημοτικά τραγούδια της πατρίδας του, με μοναδική οργανική συνοδεία το μπουζούκι του. Με τα έργα του υπηρετεί κυρίως το δραματικό ειδύλλιο. Το 1897 εκδόθηκαν μαζί τα έργα Χάιδω, Θυμιούλα η Γαλαξιδιώτισσα και Καλαματιανή με πρόλογο του Νικόλαου Λάσκαρη. Το έργο του Μελισσιώτη, και ιδιαίτερα η Χάιδω, γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην εποχή του και εκτιμήθηκε για τις στιχουργικές και δραματουργικές αρετές του.


ΕΡΓΑ

 

ΠΗΓΕΣ

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

 

© ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, Α.Π.Θ.