Μίλτος Κουντουράς  (Σκόπελος Μυτιλήνης 1889 - Αθήνα 1940)

Μίλτος Κουντουράς

Ο Μίλτος Κουντουράς γεννήθηκε στη Σκόπελο της Μυτιλήνης το 1889. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και δίδαξε για μικρό χρονικό διάστημα (ανάμεσα στις συνεχείς στρατεύσεις του) σε σχολεία της Χίου και της Μυτιλήνης. Το 1923 δημοσιεύει το άρθρο «Κλείστε τα σχολεία» στην τοπική εφημερίδα Καμπάνα. Στο πολύ σημαντικό αυτό κείμενο κατακρίνει το τρέχον εκπαιδευτικό σύστημα (τα βιβλία, το πρόγραμμα, τους δασκάλους) και παράλληλα εξηγεί το δικό του όραμα για την εκπαίδευση. Την ίδια χρονιά λαμβάνει κρατική υποτροφία και συνεχίζει τις σπουδές του στη Γερμανία, στα Πανεπιστήμια του Βερολίνου και του Μονάχου. Διαμένει εκεί τρία χρόνια και το 1926 επιστρέφει στην Ελλάδα και διευθύνει για κάποιο χρονικό διάστημα το Διδασκαλείο των Σερρών. Το 1927 διετέλεσε διευθυντής στο Διδασκαλείο της Θεσσαλονίκης, μέχρι το Μάιο του 1930, διάστημα που χαρακτηρίστηκε «Ιερή Τριετία» λόγω της σπουδαιότητάς  του. Στο Διδασκαλείο της Θεσσαλονίκης ο Κουντουράς θέλει να εφαρμόσει όλα όσα έμαθε στη Γερμανία. Προωθεί ένα σύστημα διαπαιδαγώγησης εξαιρετικά πρωτοποριακό για την εποχή, δίνοντας αρκετές ελευθερίες στους μαθητές. Δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη διδασκαλία του θεάτρου και της νεοελληνικής λογοτεχνίας, στις ομαδικές εργασίες και την έρευνα, ενώ παράλληλα υποβαθμίζει την αξία της βαθμολογικής κλίμακας, προσπαθεί να καταπολεμήσει τη συνήθη μέθοδο της στείρας απομνημόνευσης και τάσσεται υπέρ της εκπαιδευτικής αξίας των εκδρομών. Αυτή η στάση οδηγεί σε επεισόδια που πήραν τις διαστάσεις «σκανδάλων» στη Θεσσαλονίκη. Μια ομάδα γονέων τάσσεται κατά του εκπαιδευτικού συστήματος του Κουντουρά και τον καταγγέλει υποστηρίζοντας πως η ζωή του Διδασκαλείου είναι ανήθικη και αντιχριστιανική. Ο Κουντουράς απαλάσσεται από τις κατηγορίες, μάλιστα έχει την πολιτεία στο πλευρό του, γεγονός που γίνεται αντιληπτό και από τη νέα θέση που αναλαμβάνει το 1930. Ο Κουντουράς αποτελεί πλέον μέλος του Εκπαιδευτικού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου του Υπουργείου Παιδείας. Στο διάστημα αυτό προωθεί σημαντικά εκπαιδευτικά μέτρα, όπως το Νόμο 5045 του 1931 σχετικά με τα σχολικά βιβλία καθώς και το Διάταγμα του Νοεμβρίου 1931 σχετικά με το Πρόγραμμα του Γυμνασίου. Προτείνει ένα τρόπο εκπαίδευσης αρκετά ελεύθερο και ως προς τους καθηγητές, οι οποίοι μπορούν να καθορίσουν ελεύθερα τη δομή του μαθήματός τους, αλλά και ως προς τους μαθητές που θα έχουν δικαίωμα επιλογής μεταξύ κάποιων μαθημάτων. Όντας ένθερμος υποστηρικτής του δημοτικισμού προτείνει επίσης την απλοποίηση του τονικού συστήματος και της ορθογραφίας.

Εκτός από την εκπαίδευση, ο Κουντουράς ασχολείται και με την τέχνη. Ήδη από το 1909 δημοσιεύει άρθρα και ποιήματά του στο Νουμά αλλά και στη Χαραυγή της Μυτιλήνης με το ψευδώνυμο Μίλτος Λέσβης. Έχει γράψει σημαντικά άρθρα όπως «Ο ποιητής Γρυπάρης» (1920), «Ο Κωστής Παλαμάς και τα ελληνικά νιάτα» (1930), «Η θέση του δημοτικισμού στη σημερινή εκπαίδευση» (1933). Γνωρίζουμε δύο θεατρικά του έργα τα οποία εκδόθηκαν σε αυτοτελείς εκδόσεις.

 

ΕΡΓΑ

ΠΗΓΕΣ        

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

© ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, Α.Π.Θ.