Αποτυπώματα της παράδοσης στο Νεοελληνικό Θέατρο από τις αρχές της δεκαετίας του 1870 μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους
(κωδ. Έργου: 91453, Ιούλιος 2014-Οκτώβριος 2015)
Επιτροπή Ερευνών ΑΠΘ

 

Ερευνητική ομάδα: Κωνσταντίνα Ριτσάτου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ, επιστημονικά υπεύθυνη

Ελένη Αναστασίου, Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια του Τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ, ερευνήτρια

Ελένη Μανιάτη, Πτυχιούχος του Τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ, ερευνήτρια

Ευστάθιος Μπουχουράς, Δρ. Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός ΑΠΘ, σύμβουλος ανάπτυξης ιστοσελίδας

 

 

Τα Άπαντα του Κωστή Παλαμά ως πηγή της Θεατρολογικής έρευνας

Ο Κωστής Παλαμάς (1859-1943) δεν είναι μόνο η κεντρική ποιητική φιγούρα της γενιάς του 1880. Η κριτική του ματιά σε διάφορα ζητήματα της ιστορίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας, καθώς και οι απόψεις του για το θέατρο έχουν ήδη απασχολήσει τους νεότερους ερευνητές. Τα Άπαντα  του ποιητή, που αριθμούν δεκαέξι τόμους, αποτυπώνουν ανάγλυφα τη δυναμική παρουσία του στα ελληνικά γράμματα και συμπεριλαμβάνουν κριτικές, πολυάριθμα άρθρα που δημοσιεύτηκαν σε περιοδικά και εφημερίδες, θεωρητικά κείμενα με εξαιρετικό πλούτο για ποικίλες όψεις του τότε πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου. Επεξεργαστήκαμε την έκδοση, Ίδρυμα Κωστή Παλαμά (επιμ.), Κωστή Παλαμά: Άπαντα, 16τμ., Γκοβόστης, Αθήνα, χ.χ. και εστιάσαμε την προσοχή μας στις σελίδες που διαπιστώσαμε ότι βρίσκονται σε μεγαλύτερη συνάφεια με το θέμα του ερευνητικού έργου. Καταγράψαμε τα ευρήματα ομαδοποιώντας τα σε τρεις κατηγορίες και τοποθετήσαμε σε αγκύλες, όπου κρίθηκε σκόπιμο, ένα μικρό διαφωτιστικό, για το περιεχόμενο, σχόλιο, ή ένα σύντομο, αλλά χαρακτηριστικό, παράθεμα. Στην πρώτη ομάδα καταγράφονται τα κείμενα του Παλαμά (κριτικές και σχολιασμοί έργων) που συνδέονται με συγγραφείς που  μελετήσαμε. Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται όσα σχετίζονται γενικά με το θέατρο και όσα αναφέρονται στο μοναδικό του δράμα, τη «μοναχοκόρη» του, την Τρισεύγενη. Στην τρίτη ενότητα συγκεντρώνονται εκείνα που σχετίζονται αμεσότερα με τη λαϊκή παράδοση. Όσα από τα κείμενα που ακολουθούν δεν φέρουν στο τέλος την χρονολογία της πρώτης τους δημοσίευσης,  η πληροφορία απουσιάζει από τις σελίδες των Απάντων. Ακολουθεί ένας πίνακας που παρουσιάζει συνοπτικά τα ευρήματα των τριών κατηγοριών, σε χρονολογική τάξη, και μπορεί να λειτουργήσει ως πρωτοβάθμιο ευρετήριο για τη θεατρολογική έρευνα. Η καταγραφή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί εξαντλητική και είναι πιθανό να συμπληρωθεί στο μέλλον.

Ο Κωστής Παλαμάς για τους συγγραφείς

Ο Κωστής Παλαμάς για το θέατρο

Ο Κωστής Παλαμάς για τη λαϊκή παράδοση

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΤΑΞΗ

 

Τόμος των Απάντων

 

Τίτλος άρθρου

 

Σελίδες

 

Χρονολογία πρώτης δημοσίευσης


15

 

«Θεατρικαί Εντυπώσεις (Ευαγγελία Παρασκευοπούλου)»



174-179



1892

16

 

«Τα παραμύθια μας»

 

416-421

 

1893

 2

 

«Ψυχάρης»

 

112-118

 

1895

 

2

 

«Ο ποιητής Βασιλειάδης»

 

427-430

 

1896

 

14

 

«Για το Βασιλειάδη»

 

28

 

11/12/1896

 

15

 

«Τα τραγουδια μας εις τα ξένα»

 

380-384

 

25/12/1896

 

15

 

«Τα έργα μας εκεί έξω»

 

390-396

 

4/1/1897

 

2

 

«Εισαγωγή εις την μελέτην της νέας ελληνικής λογοτεχνίας»

 

391-403

 

1897

 

16

 

«Το θέατρον και οι προλήψεις»

 

47-52

 

15/9/1898

 

16

 

«Ο Μαίτερλιγκ και το Δράμα»

 

70-75

 

12/1898

 

16

 

«Τ’ αναγνώσματα στη σάλα του “Παρνασσού”»

 

76-80

 

 2/1899

 

16

 

 «Η Φιλολογία διά των φυλών και δια των πατρίδων»

 

112-128

 

29-30/8/1899

 

16

 

«Οιδίππους»

 

129-137

 

28/9/1899

 

16

«Μετά την παράσταση του Άμλετ (σκέψεις απόντος)»

 

143-148

 

 

1/10/1899

 

16

«Το διήγημα: Αργύρη Εφταλιώτη: “Η Μαζώχτρα και άλλες ιστορίες”- “Ο Βουρκόλακας”-δράμα»



187-188



1900

 

6

 

«Γιάννης Καμπύσης»

 

400-408

 

1900

 

16

 

«Η μετάφρασις θεατρικών έργων»

 

523

 

29/7/1901

 

4

 

«Πρόλογος Τρισεύγενης»

 

185-185

 

1902

 

6

 

«Η ηθική του θεάτρου»

 

95-111

 

1902

 

16

 

«Δυο λόγια για ένα έργο»

 

220-223

 

6/2/1903

 

16

 

«Η Απόκρισή μου»

 

243-247

 

22/8/1903

 

14

«Δια το Βασιλικόν Θέατρον και δια την Δραματικήν Σχολήν του Ωδείου»


51-57


2/11/1903

 

6

 

«Το θέατρό μας»

 

369-372

 

1903

 

6

 

«Το θέατρο και το τραγούδι»

 

234-244

 

1904

 

6

 

«Το ταξίδι του Ψυχάρη»

 

307-316

 

1906

 

6

 

«Για το δράμα, όχι για το θέατρο»

 

333-350

 

8/1907

 

10

 

«Οι Βερναρδάκηδες. Ο Δημήτριος»

 

288-294

 

1907

 

6

 

«Τρεις μελέτες του Ψυχάρη»

 

512-522

 

1908

 

8

 

«Πώς τραγουδούμε το θάνατο της κόρης»

 

361-391

 

11/11/1917

 

14

«Ο κ. Κωστής Παλαμάς δια το ελληνικόν θέατρον»

 

90-95

 

21-22/7/1918

 

12

 

 «Φωριέλ. Τα εκατό χρόνια του Δημοτικού τραγουδιού»

 

190-194

 

15/12/1924

 

12

 

«Για το Βασιλειάδη»

 

292-297

 

28/7/1924

 

14

 

«Για το Γρηγόριο Ξενόπουλο»

 

143

 

1925

 

8

 

«Πώς την τραγουδήσαμε τη Μαρία»

 

465-472

 

1928

 

8

 

«Η Βυζαντινή κληρονομιά στην ελληνική ποίηση»

 

561-570

 

1930

 

16

 

«Εισηγητική έκθεσις δια την εκλογήν του Γρηγόριου Ξενόπουλου»

 

461-465

 

15/1/1931

 

16

 

«Εισηγητική έκθεσις διά την βράβευσιν του Γέρου του Μωριά του Σπύρου Μελά»

 

468- 472

 

10/2/1931

 

13

 

«Το δημοτικό τραγούδι»

 

297-303

 

27/9/1931

 

14

 

«Η Τρισεύγενη η άτυχη κορη του Παλαμά που θα τελέση επι τέλους τους γάμους της στο Εθνικό!»

 

 

376-378

 

 

8/11/1935

 

14

«Ένα φιλολογικό γεγονός. Η "Τρισεύγενη" του Παλαμά εις το Εθνικόν Θέατρον. Ομιλεί ο ποιητής»

 

379-381

 

14/11/1935

 

14

«Γράμμα του Παλαμά δια την "Τρισεύγενη". Πώς την ενεπνεύσθη»

 

382-384

 

17/11/1935

 

14

 

«Ο Παλαμάς ομιλεί δια την "Τρισεύγενη"»

 

385-387

 

18/11/1935

 

16

 

«Βασιλειάδης Σπυρίδων»

 

315-316

 

χ.χ.