Νικόλαος Επισκοπόπουλος, Έρημες Ψυχές

Νίκος Επισκοπόπουλος, «Έρημες Ψυχές», Παναθήναια, τμ. Β΄, 1901, σ. 168-174.

 

Η δράση διαδραματίζεται «εις το βάθος ενός δάσους θαμμένου εις τα βρύα». Ο βασιλιάς Κοφετουά έχει φτάσει με τη συνοδεία του σ’αυτό το μαγικό δάσος αναζητώντας θεραπεία στην αρρώστια του.  Σύμφωνα με ένα γέρο μάγο, η αρρώστεια του βασιλιά είναι ότι αναζητά συνέχεια το Ιδανικό, είναι παιδί της Χίμαιρας και τίποτα δε μπορεί να τον ευχαριστήσει. Μόνο όταν βρει μία γυναίκα σαν και αυτόν θα μπορέσει να λυτρωθεί από την αρρώστια του. Έτσι, ο βασιλιάς περιπλανιέται ψάχνοντας αυτή την ιδανική αγάπη που θα είναι η σωτηρία του. Καθώς μιλάει με το μάγο πέφτει πάνω σε μια ζητιάνα που του ζητά ελεημοσύνη. Ο βασιλιάς γοητεύεται από τη ζητιάνα και πιστεύει πως είναι αυτή που έψαχνε σε όλη του τη ζωή. Η ζητιάνα του ομολογεί πως και αυτή είναι καταδικασμένη ν’αναζητά μια ζωή το Ιδανικό και θα λυτρωθεί μόνο με το θάνατο. Ο βασιλιάς καταλαβαίνει την κοινή μοίρα που τους ενώνει και αποφασίζει να ακολουθήσει τη ζητιάνα. Πιασμένοι χέρι-χέρι φτάνουν στην αφρισμένη θάλασσα, πέφτουν μέσα και χάνονται στα κύματα.

 

* * *


Το έργο είναι μονόπρακτο, γραμμένο σε δημοτική γλώσσα και στη δράση παίρνουν μέρος πέντε πρόσωπα, τέσσερις άντρες και μόνο μια γυναίκα. Το δράμα  μπορεί να διαβαστεί σαν παραμύθι, αφού τα παραμυθιακά στοιχεία κυριαρχούν στην πλοκή. Το κεντρικό πρόσωπο είναι ένας βασιλιάς, όπως συμβαίνει σε ένα πλήθος λαϊκών παραμυθιών, αλλά το όνομα αυτού του άρχοντα, δεν αντλείται από την εγχώρια παράδοση. Στην αρχή ακούγονται οι φωνές του ίδιου του Δάσους, του Ήλιου και της Θάλασσας. Ο μελαγχολικός βασιλιάς αναζητεί τη λύτρωση από μια κατάρα που τον κυνηγάει και η ζητιάνα, που «στο μέτωπό της λάμπει η Ειμαρμένη», είναι η σωτηρία του. Ο μάγος που τον συνοδεύει στην περιπλάνησή του, αλλά και ο μάγος που του μίλησε για την κατάρα που τον κατατρέχει, συμπληρώνουν τα πρόσωπα που συνδέουν το δράμα με τον κόσμο του παραμυθιού. Πολλά είναι ωστόσο τα στοιχεία που δεν μπορούν με κανένα τρόπο να θεωρηθούν αντλημένα από την παράδοση, όπως η αναζήτηση του «Ιδανικού», και όχι της όμορφης βασιλοπούλας, από το «γιο της Χίμαιρας», καθώς και η εξαφάνιση του ζευγαριού μέσα στην αφρισμένη θάλασσα, προς αναζήτηση της λύτρωσης, που δείχνουν προς άλλες λογιότερες και ευρωπαϊκές πηγές του συγγραφέα. 

 

[Το έργο εντοπίστηκε ψηφιοποιημένο στον ιστότοπο της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων http://catalog.parliament.gr (10/06/2015)]

 

© ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, Α.Π.Θ.