Ηλίας Βουτιερίδης, Η Ηλιογέννητη [Κείμενο]

Ηλίας Βουτιερίδης, Η Ηλιογέννητη, ποιητικό δράμα σε μέρη τρία – εικόνες έξη, εκδοτικός οίκος Μιχ. Σ. Ζηκάκη, Αθήνα 1931.

 

Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε μια ανατολική επαρχία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας σε βυζαντινούς χρόνους. Η Ροδούσα προσπαθεί μάταια να πείσει το γιο της Χατζέρη να μην διεκδικήσει τον έρωτα της Ηλιογέννητης γιατί φοβάται για τη ζωή του. Την Ηλιογέννητη ωστόσο, διεκδικεί και ο Κίνναμος με αποτέλεσμα, κατά τη διάρκεια ενός πανηγυριού, ο Χατζέρης να σκοτώσει τον Κίνναμο. Η Ηλιογέννητη αρνείται κάθε είδους προξενιό από τον πατέρα της, αλλά  γοητεύεται από την επιμονή και τη γενναιότητα του Χατζέρη. Οι δύο νέοι συναντώνται το βράδυ στον κήπο του πύργου της Ηλιογέννητης και ανταλλάσουν όρκους αγάπης. Ο πατέρας της Αντρόνικος, μόλις το μαθαίνει καλεί τους φρουρούς να κλείσουν όλες τις πόρτες για να πιάσει τον Χατζέρη. Η Ηλιογέννητη καταφέρνει να φυγαδεύσει τον αγαπημένο της, με την υπόσχεση πως το επόμενο πρωί η ίδια θα φτάσει έξω από τον πύργο του, για να τον συναντήσει. Ο Αντρόνικος θυμωμένος με την κόρη του, την καταριέται και την διώχνει από τον πύργο. Η μάγισσα Αρσινόη επισκέπτεται την Ροδούσα και της δίνει οδηγίες για το πώς θα ξεφορτωθεί την Ηλιογέννητη προκειμένου να σώσει τη ζωή του γιου της, οδηγίες που η Ροδούσα ακολουθεί κατά γράμμα. Όταν η Ηλιογέννητη φτάνει έξω από το σπίτι του Χατζέρη, όπως είχαν συμφωνήσει οι δύο νέοι, πιάνεται στην παγίδα που της είχε στήνει η Ροδούσα. Βρίσκει την πόρτα κλειστή και ακούει από το στόμα της μητέρας του, πως ο Χατζέρης βαρέθηκε να την περιμένει και βρήκε άλλη αγάπη. Η Ηλιογέννητη πεθαίνει έξω από την πόρτα τους και όταν ο Χατζέρης καταφέρνει να φτάσει κοντά στην αγαπημένη του, τη βλέπει νεκρή και βγάζει το μαχαίρι του και αυτοκτονεί δίπλα της. 

 

* * *


Το έργο χαρακτηρίζεται από τον συγγραφέα ως «ποιητικό δράμα» και είναι γραμμένο σε στίχο. Κεντρικό στοιχείο της πλοκής αποτελεί η μοίρα. Η Ροδούσα προσπαθεί πάση θυσία να εμποδίσει τη σχέση του γιου της με την Ηλιογέννητη καθώς, όπως η ίδια αναφέρει, «είναι γραφτό από τη μοίρα πως αν η Ηλιογένητη αγαπήσει τον Χατζέρη, αυτός πριν χαρεί την αγάπη της να πεθάνει». Στο τέλος του έργου, μετά το θάνατο των δύο νέων, αναφέρεται από δύο φίλους πως «εδώ, όπου η μοίρα μίλησε, κλειστό το στόμ’ ας μένει». Ένα άλλο στοιχείο που παραπέμπει στην παραδοσιακή νοοτροπία είναι η ισχύς της κατάρας. Ο πατέρας της Ηλιογέννητης την καταριέται διώχνοντάς την από το σπίτι και λίγο αργότερα η κόρη κείτεται νεκρή. Πολύ έντονη επίσης είναι η παρουσία της προφητείας. Η Αρσινόη δίνει οδηγίες στην Ροδούσα για το πώς θα γλιτώσει το γιο της από την Ηλιογέννητη. Της λέει, αρχικά, να τον ναρκώσει για να μην ακούει τις φωνές της Ηλιογέννητης και στη συνέχεια της εξηγεί τι ακριβώς πρέπει να κάνει: «εσύ όμως δώσε προσταγή στους πιστούς σου σκλάβους/ να χουν τις θύρες σφαλιχτές και τα θεριά λυμένα/ Μα πριν στο χώμα στάλαξε κρυφά από κάθε μάτι/ Μονάχα εννιά σταλαγματιές αίμ’ από μαύρη σκύλα/ Νιογέννητη και κρύψου εκεί». Ενδυματολογικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το δεύτερο μέρος, στο οποίο, οι σκλάβες της Ηλιογέννητης κεντούν δίπλα της ένα μεταξωτό νυφικό φόρεμα, που η κόρη στη συνέχεια σκίζει.

 

(Το έργο εντοπίστηκε στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης και ψηφιοποιήθηκε από την ερευνητική ομάδα)

 

© ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, Α.Π.Θ.